10 tips för att få in foten hos månadsmagasin

[2008-02-20] Bloggen Photographybay.com har en intressant artikel om hur du du får in foten hos de där snygga månadsmagasinen.

Ofta får vi frågor om hur man skall bli mer framgångsrik när det gäller bildförsäljning. Att använda Imagedesk som plattform är ingen rak motorväg till att börja tjäna mer pengar. Som fotograf är fotograferingen en del av arbetsuppgifterna och den andra stora delen är att sälja sig själv. Jag skulle gissa att den senare delen är säkert 70-80% av arbetet för att bli framgångsrik.

Jag brukar ofta exemplifiera med en fotograf som är extremt framgångsrik. Han har aldrig varit den fotografen som tagit de där banbrytande bilderna, men däremot har han alltid varit grymt bra på att sälja sig själv. Alla de tio punkterna stämmer in på honom och han är verkligen en expert på att jobba efter dem.

Hela artikeln är extremt intressant att läsa, men här är en summering av de tip punkterna:

1) Specialisera dig
2) Lär dig att uttrycka dig i text
3) Offra dina artistiska krav för att bli mer kommersiell
4) Börja bygga ett arkiv
5) Lista ut vad redaktören vill ha, innan han vet det.
6) Bli uppmärksammad
7) Var accepterad
8) Använd vettig nivå på utrustningen
9) Var professionell
10) Missa aldrig en deadline

Imagedesk kan underlätta mycket för dig att uppfylla dessa saker. Du får t ex hela ditt arkiv online, du kan med ljusbrd enklare föreslå bildidéer för redaktörer, du kan använda nyhetsbrev för att påminna redaktörer om dina senaste bilder, och det är lättare att hålla deadlines genom att det är mycket enklare att leverera bilderna till redaktionen (inga CD skivor som skall brännas och postas).