5 steg och du är igång

[2007-07-17] Här är fem snabba steg för att komma igång med Imagedesk.
Efter att du fått mailet med dina inloggningsuppgifter så surfar du till din sajt. Den ser väldigt trist ut i detta läget. Det beror på att du inte styrt upp hur du vill att din Imagedesk skall se ut.




Inom 5 min så kan din sajt se ut som dessa två exempel.






1. Logga in

Logga in med dina inloggningsuppgifter som du fått i mailet. Inloggningsrutan har du vid den röda cirkeln.




2. Justera dina inställningar

I detta läget så kan du ladda upp din logga, styra lite vilka menyval du vill ha, och framförallt vilka bilder du vill skall ligga till höger på framsidan.



3. Text på framsida

Justera vilken text du vill ha på startsidan. Gå via menyvalet Dokument - Fasta dokument - Startsida. Välj Redigera.



4. Skapa en folder

Innan du laddar upp dina första bilder så är det lämpligt att skapa några foldrar att lägga bilderna i. Välj menyvalet Foldrar, och välj sedan om du vill lägga en folder under Publika (syns för besökare) eller Uppdrag (syns inte för besökare).



5. Börja importera bilder

Nu kan du börja importera bilder. Öppna ditt FTP-program och skapa en ny anslutning till din Imagedesk med dina FTP-uppgifter som du fått i välkomstmailet. FTP:a över dina bilder och lägg dem i dina nyskapade foldrar. Nu är din sajt igång. (För PC rekommenderar vi exempelvis WS FTP, Core FTP, Cute FTP, FTP Voyager som FTP-program, och för Mac är Transmit ett bra FTP program. Sök efter dem via Google och du kan sen direkt ladda ner programmen. De flesta kan man testa under period innan man behöver betala. Det finns vissa som är helt gratis, och de som kostat brukar ligga runt 200-300 kr)



Och sen då..

Det var grundstegen för att komma igång. Sen kan du kolla igenom Prissättning och Kunder. Du kan även kolla mer vilka inställningar du kan göra via Inställningar.